The meaning of the nursing care in the context of the COVID-19 pandemic
SANUS, Vol 5, N°16_PORTADA
PDF (Español)
PDF
XML (Español)

Keywords

Nursing Care; Pandemics; Coronavirus Infections; Qualitative research; Nursing Staff, Hospital

How to Cite

1.
Perez Toriz JE, Báez-Hernández FJ, Flores Merlo M, Nava Navarro V, Morales Nieto A, Zenteno López M Ángel. The meaning of the nursing care in the context of the COVID-19 pandemic . SANUS Rev Enf [Internet]. 2020 Dec. 31 [cited 2024 Nov. 21];5(16):1-13. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/236

Metrics

Abstract

Introduction: The infectious outbreak caused by the new coronavirus strain has caused a pandemic with severe health and social consequences, which make us think changes should be made in the current meanings there are nowadays with respect to nursing care. Objective: Explore the meaning of care that has the nursing professional before the SARS-CoV2 pandemic, in a COVID hospital in the city of Puebla, Mexico. Methodology: A qualitative-descriptive study was developed based on the interpretative phenomenological perspective. The size of the sample was determined up to reach the saturation point. Deep interviews were carried out which were recorded and transcribed in their entirety. A content analysis was carried out where emerging issues were identified. The interpretation of the information was made using the Colaizzi method. Results: A meaning of nursing care was found, which is understood as a responsibility addressed to the family, patient, and oneself, where two types of care emerged, namely, complex care and protection care, within an environment of uncertainty, but, parting from fear facing, the result is learning and more experience. Conclusions: Nursing care during the pandemic is shown as a value that emerges from a consciousness status, to meet the obligation that it has with the others and the other, where its role in society is reconfigured.

https://doi.org/10.36789/sanus.vi16.236
PDF (Español)
PDF
XML (Español)

References

Organización Mundial de la Salud (OMS). Brote de Enfermedad por coronavirus [Internet]. [consultado el 30 de septiembre de 2020]. Disponible en: https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.

Andreu-Periz D, Ochando-García A, Limón-Cáceres E. Experiencias de vida y soporte percibido por las enfermeras de las unidades de hemodiálisis hospitalaria durante la pandemia de COVID.19 en España. Enferm Nefrol [Internet]. 2020. [consultado el 27 de octubre de 2020]; Abr-Jun;23(2).148-59. Disponible en: http://dx.doi.org/10.37551/s2254-28842020022

Gobierno de México (2020). Todo sobre el COVID-19 [Internet]. [consultado el 30 de septiembre de 2020]. Disponible en: https://coronavirus.gob.mx/

Ferrán MB, Trigo SB. Cuidar al que cuida: El impacto emocional de la epidemia de coronavirus en las enfermeras y otros profesionales de la salud. Enfermería Clínica [Internet]. 2020. [consultado el 27 de octubre de 2020]; mayo; 16. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2020.05.006

Giacomello KJ, Melo LD. El significado del cuidado del niño hospitalizado: experiencias de profesionales de enfermería. Revista Brasileira de Enfermagem [Internet]. 2019. [consultado el 27 de octubre de 2020]; 72, 251-258. Disponible en: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0597.

Guerra N, Reina R, Cárdenas MH, Sanmiguel F. Significado del cuidado de la gestante desde la experiencia de la enfermera. Ágora Revista Científica [Internet]. 2019. [consultado el 27 de octubre de 2020]; 6(1):e4. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21679/arc.v6i1.125

Ramírez EN. Significado, relevancia y elementos de género asociados al cuidado. Metasíntesis cualitativa. Index enferm [Internet]. 2016. [consultado el 27 de octubre de 2020]; 25(1-2):33-37. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100008&lng=es.

Martínez AL. Entrevista a Enrique Dussel. Analectica [Internet]. 2015. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 1(8). Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.3910794

Creswell J, Poth C. Qualitive inquiry and research design: choosing among five approaches. 4th. ed. EUA: SAGE. 2017.

Rodríguez-Bustamante P, Baez-Hernández, F. Epistemología de la profesión Enfermera. ENE de Enfermería [Internet]. 2020. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 14(2). Disponible en: http://www.ene-enfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/958

Errasti ‐ Ibarrondo B, Jordán JA, Díez ‐ Del ‐ Corral MP, Arantzamendi, M. Van Manen's phenomenology of practice: How can it contribute to nursing? Nursing Inquiry [Internet]. 2019. [consultado el 30 de noviembre de 2020]. 26(1), e12259. Disponible en: https://doi.org/10.1111/nin.12259

Hernández SR, Mendoza TC. Metodología de la investigación. Las Rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. 2. a ed. España: McGraw Hill, Interamericana. 2018.

Glaser B, Strauss AL. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Routledge. 2017.

Monistrol O. El trabajo de campo en la investigación cualitativa (II). Nure Investigación [Internet]. 2007. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 29: 1-4. Disponible en: https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/350

Azalte T, Puerta A, Morales R. Una mediación pedagógica en educación superior en salud. El diario de campo. Revista Iberoamericana de Educación [Internet]. 2008. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 47(4):1-10. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie4742301

Robles B. La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Red de Revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal (Cuicuilco). [Internet]. 2011. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 18(42): 40. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16592011000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative. 5th ed. Philadelphia, London: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.

Berguera O, Fernandez de Sanmamed S, Pons V, Pujol R, Rodríguez A, Saura S. Escuchar, observar y comprender. Recuperando la narrativa en las ciencias de la salud. Aportaciones de la investigación cualitativa. [Internet]. 2014 [consultado Junio 2020]; Disponible en: https://saludcomunitaria.files.wordpress.com/2014/12/escucharobservarcomprender.pdf

Secretaria de Salud (SS). Reglamento de la Ley General de Salud. [Internet]. [consultado el 27 de octubre de 2020]. Disponible en: http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/nom/compi/rlgsmis.html

Peter R. Una visión Humana de los Humano. 1ra ed. México, Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 2006.

Sun N, Wei L, Shi S, Jiao D, Song R, Ma L, Wang H, Wang C, Wang Z, You Y, Liu S, Wang H. A qualitative study on the psychological experience of caregivers of COVID-19 patients. American journal of infection control [Internet]. 2020. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 48(6): 592–598. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ajic.2020.03.018

Maturana H, Bernard P. Del ser al hacer. Los orígenes de la biología del conocer. Buenos Aires: Granica; 2010.

Carper B. Fundamental patterns of knowing in nursing. Advances in nursing science [Internet]. 1978. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 1(1):13-24. Disponible en: https://bit.ly/2FEFqmm

Boykin A, Schoenhofer A. Nursing as caring: a model for transforming practice. Createspace Independent Publishing Platform. United States of America. 2018.

Fawcett J. Applying Conceptual Models of Nursing: Quality Improvement, Research, and Practice. Springer Publishing Company; 2016.

Watson J. Unitary Caring Science: Philosophy and Praxis of Nursing. University Press of Colorado; 2018.

Roy, C. Key issues in nursing theory: Developments, challenges, and future directions. Nursing research [Internet] 2018 [consultado el 30 de noviembre de 2020]. 67(2), 81-92. Disponible en: DOI: 10.1097 / NNR.0000000000000266

Arvea D. Palabra y trascendencia. Manual de la educación y alfabetización popular. Oaxaca, México: Editorial la Mano; 2008.

Swanson KM. Nursing as informed caring for the well being of others. The journal of nursing scholarship [Internet]. 1993. [consultado el 27 de octubre de 2020]. 24(4): 352-357. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.1993.tb00271.x

Boff L. Cuidar de sí y de los demás en tiempos de pandemia. Argentina. Editorial Universidad Nacional de Córdoba. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020

Downloads

Download data is not yet available.