Abstract
Introduction: The master's degree program in nursing offered by the Universidad Autónoma de Sinaloa through the Culiacan School of Nursing contemplates that graduates should develop competencies and provide answers to problems related to nursing care. Objective: To describe experiences of graduates of the master's degree in nursing from the Culiacan School of Nursing. Methodology: Qualitative, descriptive, phenomenological, and interpretative study using the technique of in-depth interviews, supported by a semi-structured guide and with informed consent, applied to six graduates of the master's degree in nursing. The data were processed through thematic content analysis by De Souza Minayo in 3 stages: ordering and open coding, data classification, and horizontal and cross-sectional analysis, with which a category and two subcategories were obtained. The final analysis was carried out through an inflection from empirical to theoretical and vice versa. Results: In the experiences lived by the graduates, emotions experienced during the development of research competencies were identified; these emotions affected their cognitive process by living with stress, despair, fear, or depression, and these emotions led them to be competent in research, database search, use of software, and publishing skills. Conclusions: After their experiences in the master's degree program in nursing, the graduates showed that they had lived emotions that affected their mental health, facing physiological and emotional problems derived from the stress experienced. As for their research skills, they reported being able to search databases, perform critical analysis, and even publish a scientific article.
References
Facultad de Enfermería Culiacán. Maestría en enfermería [Internet]. Sinaloa: Universidad Autónoma de Sinaloa; 2022 [citado 28 oct 2023]. Disponible en: https://enfermeria.uas.edu.mx/maestria/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). Población de México [Internet]. México: INEGI; 2020 [citado 28 oct 2023]. Disponible en: https://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/mortalidad.aspx Universidad Autónoma de Sinaloa. Plan de estudios de la maestría en enfermería profesionalizante. Facultad de Enfermería Culiacán. 2020.
Nolazco-Labajos F, Guerrero MA, Carhuancho-Mendoza I, Saravia GP. Competencia investigativa estudiantil durante la pandemia. Revista de Ciencias Sociales [Internet]. 2022 [citado 28 oct 2023];28(6):311-322. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28073815016
Universidad Autónoma de Sinaloa. Modelo educativo 2022. [Internet]. Sinaloa: UAS; 2022 [citado 28 oct 2023]. Disponible en: https://www.uas.edu.mx/Modelo_Educativo.pdf
Díaz-Barriga F, Hernández AG. Estrategias docentes para el aprendizaje significativo 3ra. ed. México: McGraw Hill; 2010.
Berzunza-Criollo M. Posgrados profesionalizantes o en investigación: consideraciones de su desarrollo en México. Revista de Educación y Desarrollo [Internet]. 2020 [citado 28 may 2023];85-90. Disponible en: https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/55/55_Berzunza.pdf
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Marco de referencia para la evaluación y seguimiento de programas de posgrado en la modalidad no escolarizada. [Internet]. México. CONACYT; 2016 [citado 28 may 2023]. Disponible en: https://conahcyt.mx/wp-content/uploads/convocatorias/PNPC/marcos_de_referencia/TerminosReferenciaRenovacion2021.pdf
Martínez M. La nueva ciencia: su desafío, lógica y método. México: Trillas; 2002.
De Souza Minayo C. La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires; 2009.11. Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación [Internet]. México; 2014 [citado 28 may 23]. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf
Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la asociación médica mundial. Principios éticos para las investigaciones en seres humanos [Internet]. México; 2017 [citado 28 may 2023]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/.
Ardiles IR, Barraza LR, Koscina RI, Espínola SN. Emotional intelligence and its preventive potential for anxious-depressive symptoms and stress among nursing students. Cienc. enferm [Internet]. 2020 [citado 02 jun 2023];26(27):1-15. Disponible en: http://dx.doi.org/10.29393/ce26-20iera40020
Cervantes E, Gutiérrez PR, Ronquillo CC. Ser estudiante de posgrado en contextos de incertidumbre. La experiencia de los investigadores educativos en formación. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo [Internet]. 2022 [citado 28 oct 23];13(25):1-32. Disponible en: https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1363
Acuña-Rodríguez M, Gómez-López Y, Umaña-Ibáñez S, Ramírez-Ordoñez M, Acuña-Rodríguez J. Manejo de emociones en estudiantes universitarios en tiempos de confinamiento: Una propuesta de intervención desde un proyecto de aula. BILO [Internet]. 2021 [citado 28 oct 2023];3(1):1-9. Disponible en: https://revistascientificas.cuc.edu.co/bilo/article/view/3708
Tacca DR, Tacca AL. Estilos de afrontamiento y bienestar psicológico en estudiantes de postgrado. Revista de Psicología [Internet]. 2019 [citado 28 may 2023];(21):37-56. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2223-30322019000100004&script=sci_abstract
Tobón S, Pimienta J, García J. Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación por competencias. México: Pearson Educación. 2010.
Lucio PP. Las competencias digitales y el desarrollo del proyecto de investigación en estudiantes de posgrado. Psiquemag [Internet]. 2022 [citado 28 oct 2023];11(2):78-83. Disponible en: https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2113
Castro M, Simian D. La enfermería y la investigación. Revista Médica Clínica Las Condes. [Internet]. 2018 [citado 28 oct 2023];29(3):301-310. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864018300531
Maingueneau D. Análisis de textos de comunicación. Buenos Aires: Nueva Visión; 2009.
Van Dijk TA. Discurso y contexto. Un enfoque socio cognitivo. Barcelona: Gedisa; 2012.
Bueno A, Pérez LF, Zambrano LL. La enseñanza y el fortalecimiento de la inteligencia emocional en estudiantes adolescentes y su covariación con el rendimiento matemático. Revista electrónica de investigación psicoeducativa [Internet]. 2022 [citado 28 oct 2023];20(58):661-682. Disponible en: https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/6254
Ruiz NL, Illesca M, González L. Calidad de vida percibida durante los estudios de posgrado por profesionales egresados. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2020 [citado 28 may 2023];39(2):10-15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-4314202000020001021.
Ramírez-Sánchez S, Pérez-Solís O, Lozano-Rangel O. Perspectiva de la investigación en enfermería: El caso México [Internet]. 2019 [citado 28 jun 2023];13(4):1-10. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2019000400008&lng=es
Wang P, Li YR, Ge H, Liu JY, Li SW. Experience in developing innovative practical ability for master of nursing specialist degree program in China: a qualitative descriptive study of postgraduates. Nurse Educ Today [Internet]. 2023 [citado 16 jun 2023];(126):105811. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37062238/
Secretaría de Salud. Norma Oficial Mexicana-019-SSA3-2013, Para la práctica de enfermería en el Sistema Nacional de Salud [Internet]. México: DOF; 2013 [citado 02 jun 2023]. Disponible en: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5312523&fecha=02/09/2013#gsc.tab=0
Gensollen A, Rodríguez JJ, Figueroa FP, Cerón FP, De La Cruz JE, Pacheco DK. Gestión de la calidad en la educación. Revista de Climatología [Internet]. 2023 [citado 28 oct 2023];23:2424-2433. Disponible en: https://rclimatol.eu/wp-content/uploads/2023/10/Articulo-CS23-Anthony.pdf
Rengifo AD, López GM, Gil LEM. Estrategias didácticas desarrolladas con estudiantes de enfermería para el logro de competencias profesionales: Revisión integrativa. Cultura de los Cuidados [Internet]. 2023 [citado 02 jun 2023];27(65):274-278. Disponible en: https://culturacuidados.ua.es/article/view/20044
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024