Appreciation of the Educational Role of the Nurse on the Inhabitants of a Community
SANUS, Vol 4, N°12_PORTADA
PDF (Español) (Español)
PDF (Inglés) (Español)

Keywords

Health education
Public health nurses
Perception

How to Cite

1.
Paulin Garcia C, Gallegos Torres RM. Appreciation of the Educational Role of the Nurse on the Inhabitants of a Community. SANUS Rev. Enf. [Internet]. 2020 Jan. 26 [cited 2024 May 17];4(12):17-33. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/158

Metrics

Abstract

Introduction: Health education is one of the most powerful desires that are used to struggle for equality and attain a healthy population with autonomy and capacity of election, where the nursing professional has a pivotal role. Objective: Explore the perception of the users of a health center about the role of the nurse in health education (EpS, by its acronym in Spanish). Methodology: Qualitative study based on the Grounded Theory carried out in a health center of a community located in Pie de Gallo, Santa Rosa Jáuregui, State of Querétaro. Data collection was made through a semi-structured interview in 2 focus groups. Ethical principles of the Council for International Organizations of Medical Sciences were respected. Results: Twenty (20) users (men and women) were interviewed. Three (3) categories of assessments were obtained, namely: a. Attitude of the nurse toward the users, b. Nursing care, and c. Additional findings. Conclusions: While the main functions of the personnel within the hospital are identified, it is necessary to go into more depth in the education area within health promotion.

https://doi.org/10.36789/sanus.vi12.158
PDF (Español) (Español)
PDF (Inglés) (Español)

References

Pérez MK, Serrano PM, Hernández PK, Fernández BH. Educación para la salud y acciones de enfermería: una articulación en el control del riesgo pre-concepcional. Revista Cubana de Enfermería [revista en Internet]. 2016 [cited 2019 Feb 26]; 32 (2). Available at: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/903.

Ocampo RD, Arango RM. La educación para la salud: “concepto abstracto, práctica intangible” [Education for health: “Abstract concept, intangible practice”]. Rev Univ. Salud. 2016; 18 (1): 24-33.

Colomer-Pérez N, Gea-Caballero V, Chover-Sierra E, Paredes-Carbonell J. Salutogénesis y autocuidado comunitario: también responsabilidad enfermera. RevEsp Salud Pública. 2018; 92: 1-4.

Soto P, Masalan P, Barrios S. La Educación en salud, un elemento central del cuidado de Enfermería [The Health Education a Central Elemet of Nursing Care]. Rev. Med. Clin. Condes. 2018; 29 (3): 288-300.

Organización Mundial de la Salud. [Internet]. [Update 27 febrero 2018; cited 2019 febrero]. Available at: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/es/

Mendoza RS, Torres BM, Rincón LJ & Urbina AB. Percepción sobre la atención de enfermería en una unidad de cuidados intensivos. Rev. Enferm. Instituto Mexicano del Seguro Social. 2015; 23 (3): 149-156.

Rosa-Eduardo R, Zamora-Monge G. Cuidados invisibles: ¿son suficientemente reconocidos? IndexEnferm [Internet]. 2012 [cited 2019 Sep 18]; 21 (4): 219-223. Available at: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1132-12962012000300009&Ing=es. http://dx.doi.org/10.4321/S1132-1296201000300009.

Organización Mundial de la Salud. Acerca de los sistemas de salud. Ginebra: OMS; 2005. [cited 2019 septiembre 18]. Available at: http://www.who.int/healthsystems/about/es/.

García GC & Cortés EI. Percepción del usuario del trato digno por enfermería en un hospital del Estado de México. Rev. CONAMED. 2012; 17 (1): 18-23.

Ramos SS, Ruymán BP, Sánchez NF, Fernández GD. Percepción de los pacientes acerca de la profesión enfermera en atención primaria. 2015. [cited 2019 Feb 26]; 9 (3). Available at: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2015000300018&Ing=es. http://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000300018.

Acevedo-Hernández BA, Moriel-Corral BL, González-Carrillo E, Berumen-Burciaga LV, Pizarro N. Proceso educativo de enfermería para promover el autocuidado de la mujer durante el puerperio. [Nursing educational process to promote self-care of women during the postpartum period]. RevEnfermInst Mex Seguro Soc. 2016; 24(3): 197-204.

Onwuegbuzie AJ, Dickinson WB, Leech NL & Zoran AG. Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales. Paradigmas. 2011; 3: 127-157.

Organización Panamericana de la Salud/Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas. Pautas Éticas Internacionales para la investigación relacionada con la Salud con seres humanos. 4ª ed Ginebra: Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas (CIOMS). 2016.

Lenise-do-Prado M, De Souza M, Monticelli M & Gómez P. Investigación cualitativa en enfermería, Metodología y didáctica. Washington DC. 2013; 24-37.

Vivar Cristina G, Arantzamendi M, López-Dicastillo O, Gordo-Luis C. La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. IndexEnferm [Internet]. 2010. [citado 24 marzo 2019]; 19 (4): 283-288. Available at: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962010000300011&lng=es

Ramírez-Sánchez T, Najera-Aguilar P, Nigenda-López G. Percepción de la calidad de la atención de los servicios de salud en México: perspectiva de los usuarios. Salud Pública de México. 1998; 40 (1): 3-12.

Yépez-Chamorro MC, Ricaurte-Cepeda M, Jurado-Fajardo DM. Calidad percibida de la atención en salud en una red pública del municipio de Pasto, Colombia. [Perceived quality of health care in a public network in the municipality of Pato, Colombia]. Univ. Salud. 2018; 20 (2): 97-110. DOI: http://dx.doi.org/10.22267/rus.182002.114

Vázquez-Cruz E, Sotomayor-Tapia J, González-López A, Montiel-Jarquín A. Gutiérrez-Gabriel I, Romero-Figueroa M, Loría-Castellanos J, Campos-Navarroy L. Satisfacción del paciente en el primer nivel de atención médica. [Patient satisfaction in primary medica care in Mexico]. Rev. Salud Pública. 2018; 20 (2): 254-257.

Ramírez-Muñoz V, gallegos-Carballo L, Bolado-García PB, Gamboa-López G, Medina-Escobedo CE. Percepción del familiar y el paciente sobre el trato digno otorgado por el personal de enfermería. [Relative´s and patient´s perception about fair treatment provided by nurses]. Rev. EnfermInst Mex Seguro Soc. 2016; 24 (2): 109-114.

Puebla-Viera DC, Ramírez-Gutiérrez A, Ramos-Pichardo P, Moreno-Gómez MT. Percepción del paciente de la atención otorgada por el personal de enfermería. Rev. EnfermInst Mex Seguro Soc. 2009; 17 (2): 97-102.

Matamoros-Quesada K, Obando-Godínez N, Rivera-Volio S, Romero-Guillen D, Torres-Acuña C, Guzmán-Aguilar A. Percepción de los usuarios y usuarias sobre el quehacer de Enfermería en el Primer Nivel de Atención. Rev. Enfermería Actual en Costa Rica. 2007: 12.

Errasti-Ibarrondo B, Arantzamendi-Solabarrieta M, Canga-Armayor N. La imagen social de la enfermería: una profesión a conocer. [The public image of nursing: a profession to learn about]. An. Sist. Sanit. Navar. 2012; 35 (2): 269-283.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020

Downloads

Download data is not yet available.