Características del cuidador familiar del niño con discapacidad intelectual: una revisión integradora
SANUS Vol 7, N°1_PORTADA
PDF (Español)
PDF
XML (Español)

Keywords

Nursing
Intellectual disability
Caregivers
Child

How to Cite

1.
García-Morán GA, García-Campos M de L, Beltrán-Campos V, Patiño-López ME. Características del cuidador familiar del niño con discapacidad intelectual: una revisión integradora. SANUS Rev. Enf. [Internet]. 2022 Jun. 28 [cited 2024 May 16];7(1):e287. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/287

Metrics

Abstract

The family caregiver, intrinsic unit of the context of children with intellectual disabilities, who require help to perform various activities, because due to their condition makes it impossible for them to perform them by themselves, demanding care and supervision. Objective: To describe the main characteristics of the family caregiver of a child with intellectual disabilities. Methodology: A literature search was carried out in PUBMED, LILACS and Scielo databases, considering articles ≤ 10 years old, in English, Spanish and Portuguese, using the descriptors "family caregiver", "intellectual disability", "child", "informal caregiver" and the Boolean operator "AND". A total of 494 articles were located, 474 were excluded because they did not meet the inclusion criteria. There were 20 articles for the analysis of titles and abstracts; after critical reading and discrimination of information, only 7 were analyzed for the present review. Results: Main caregivers: mothers and fathers of children with intellectual disabilities, age between 35 to 40 years, from middle to low social classes, most common level of education completed high school, caregivers were mainly housewives; caregivers experience depression, anxiety and stress, some use religious coping style. Caregiving overload and quality of life in caregivers depends on the severity of the child's disability, and whether or not they send them to special institutions. Conclusions: Family functioning should be considered to develop interventions to support caregivers' quality of life, health professionals should address family empowerment to decrease caregiving overload and increase quality of life.

https://doi.org/10.36789/revsanus.vi1.287
PDF (Español)
PDF
XML (Español)

References

Organización Mundial de la Salud. Discapacidad y salud. Notas descriptivas [Internet]. Ginebra: OMS; 2021 [citado 28 ene 2021]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health

Márquez-Caraveo M, Zanabrina-Salcedo M, Pérez-Barrón V, Aguirre-García E, Arciniega-Buenrostro L, Galván-García C. Epidemiología y manejo integral de la discapacidad intelectual. Salud Ment [Internet]. 2011 [citado 10 feb 2021];34(5):443-449. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000500008

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Principales resultados de la Encuesta Nacional de la Dinámica Demográfica (ENADID) 2018 Bota técnica. [Internet]. México: INEGI; 2018. [citado 28 ene 2021]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enadid/2018/doc/nota_tec_enadid_18.pdf

Giaconi C, Pedrero Z, San Martín P. La discapacidad: percepciones de cuidadores de niños, niñas y jóvenes en situación de discapacidad. Psicoperspectivas [Internet]. 2017 [citado 10 feb 2021];16(1):55-66. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/psicop/v16n1/art06.pdf

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. 5ta edición. España: Editorial medica panamericana; 2014.

Dada S, Bastable K, Halder S. El papel del apoyo social en las perspectivas de participación de los cuidadores de niños con discapacidades intelectuales en la India y Sudáfrica. Revista internacional de investigación ambiental y salud pública [Internet]. 2020 [citado 10 feb 2021];17(18):6644. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph17186644

Vera K, Ruis A. Calidad de vida de cuidadores primarios de niños con discapacidad intelectual. Rev Electronica de Psicología Iztacala [Internet]. 2017 [citado 10 feb 2021];20(4): 1314-1343. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2017/epi174e.pdf

Real Academia Española. Cuidador. Diccionario de la lengua española [Internet]. España; RAE; 2021 [citado 20 ene 2021]. Disponible en: https://dle.rae.es/cuidador

Rivas J, Ostiguín R. Cuidador: ¿concepto operativo o preludio teórico?. Rev Enfermería Universitaria [Internet]. 2011 [citado 14 feb 2021];8(8):49-54. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/eu/v8n1/v8n1a7.pdf

Lopez E. Puesta al día: cuidador informal. Rev enferm [Internet]. 2016 [citado 10 feb 2021];8(1): 71-77. Disponible en: http://www.revistaenfermeriacyl.com/index.php/revistaenfermeriacyl/article/view/164/144

Tripodoro V, Veloso V, Llanos V. Sobrecarga del cuidador principal de pacientes en cuidados paliativos. Argumentos Sociales [Internet]. 2015 [citado 14 feb 2021]; 17:307-330. Disponible: https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/argumentos/article/view/1324/1216

Ruiz A, Nava M. Cuidadores: responsabilidades-obligaciones. Enf Neurol (Mex) [Internet]. 2012 [citado 10 feb 2021];11(3):163-169. Disponible: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfneu/ene-2012/ene123i.pdf

Cahuana M. Carga subjetiva y calidad de vida relacionada con la salud en cuidadores de niños con discapacidad y niños con multidiscapacidad. Rev. Psicol [Internet]. 2016 [citado 10 feb 2021];6(2):13-28. Disponible en: https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/152/147

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Estadísticas a propósito del día de las y los cuidadores de personas dependientes [Internet]. México: INEGI; 2017. [citado 10 feb 2021]. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/sedia/biblio/usieg/comunicados/25ene19/economia/9_cuidadoresdepersonasdependientes_230118-9.pdf

Gómez-Galindo A, Peñas-Felizzola O, Parra-Esqueviel E. Caracterización y condiciones de cuidadores de personas con discapacidad severa en Bogotá. Rev salud pública [Internet]. 2016 [citado 10 feb 2021];18(3):367-378. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v18n3.53048

Chen JY, Clark MJ, Chang YY, Liu YY, Chang CY. Factors affecting perceptions of family function in caregivers of children with attention deficit hyperactivity disorders. J Nurs Res [Internet]. 2014 [citado 14 feb 2021];22(3):165-75. Disponible en: https://journals.lww.com/jnrtwna/Fulltext/2014/09000/Factors_Affecting_Perceptions_of_Family_Function.5.aspx

Cuevas-Cancino J, Moreno-Pérez N, Jiménez-González M, Padilla-Raygoza N, Pérez-Zamora I, Flores-Padilla L. Efecto de la psicoeducación en el afrontamiento y adaptación al rol del cuidador familiar del adulto mayor. Enfermería Universitaria [Internet]. 2019 [citado 14 feb 2021];16(4):390-401. Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.585

Guirao G, Silamani A. Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene [Internet]. 2015 [citado 14 feb 2021];9(2):1-13. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002

Lossi M, Leite E, Falleiros L, Bomfim de Carvalho M, Pereia B, Abadio de Oliveira W. Intervenciones antibullying desarrolladas por enfermeros: revisión integradora de la literatura. Enfermería Global [Internet]. 2017 [citado 20 feb 2021];16(4):532-547. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412017000400532

Mendes K, Silveira R, Galvão C. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto-Enfermagem [Internet]. 2008 [citado 20 feb 2021];17(4),758-764. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018

Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, et al. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Rev Esp Cardiol [Internet]. 2021[citado 04 mar 2022];74(9):790-799. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Ramasubramanian V, Chellamuthu R, Selvikumari R, Pandian PR, Gopi R. Caregiver burden in children with intellectual disability: Does special school education help?. Ind Psychiatry J. [Internet]. 2019 [citado 14 feb 2021];28(2):176-184. Disponible en: https://doi.org/10.4103/ipj.ipj_7_15

Wakimizu R, Fujioka H, Nishigaki K, Matsuzawa A. Family empowerment and associated factors in Japanese families raising a child with severe motor and intellectual disabilities. Int J Nurs Sci [Internet]. 2018 [citado 14 feb 2021];5(4):370-376. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2018.09.006

Hu X, Wang M, Fei X. Family quality of life of Chinese families of children with intellectual disabilities. J Intelecto Discapacitado Res [Internet]. 2012 [citado 15 feb 2021];56(1):30-44. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2011.01391.x

Panicker AS, Ramesh S. Psychological status and coping styles of caregivers of individuals with intellectual disability and psychiatric illness. J Appl Res Intellect Disabil. [Internet]. 2019 [citado 15 feb 2021];32(1):1-14. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jar.12496

Kim J, Kim H, Park S, Yoo J, Gelegjamts D. Mediating effects of family functioning on the relationship between care burden and family quality of life of caregivers of children with intellectual disabilities in Mongolia. J Appl Res Intellect Disabil [Internet]. 2020 [citado 17 feb 2021];21:507-515. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jar.12814

Arora S, Goodall S, Viney R, Einfeld S. Health-related quality of life amongst primary caregivers of children with intellectual disability. J Intellect Disabil Res [Internet]. 2020 [citado 17 feb 2021];64(2):103-116. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jir.12701

Coulman E, Hastings R, Gore N, Gillespie D, McNamara R, Petrou S, et al. The Early Positive Approaches to Support (E-PAtS) study: study protocol for a feasibility cluster randomised controlled trial of a group programme (E-PAtS) for family caregivers of young children with intellectual disability. Pilot Feasibility Stud [Internet]. 2020 [citado 15 feb 2021];6(147):1-15. Disponible en: https://doi.org/10.1186/s40814-020-00689-9

Arias C, Muñoz-Quezada M. Calidad de vida y sobrecarga en cuidadores de escolares con discapacidad intelectual. Interdisciplinaria [Internet]. 2019 [citado 14 feb 2021];36(1):257-272. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/180/18060087017/html/index.html

López-Márquez N. Relación entre sobrecarga, ansiedad y depresión con la calidad de vida de cuidadores de niños con discapacidad. TECNOCIENCIA Chihuahua. [Internet]. 2014 [citado 14 feb 2021];8(2):78-90. Disponible en: https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/675/680

Scherer N, Verhey I, Kuper H. Depression and anxiety in parents of children with intellectual and developmental disabilities: A systematic review and meta-analysis. PLoS ONE [Internet]. 2019 [citado 14 feb 2021];14(7):1-18. Disponible en: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0219888

Lima-Rodríguez J, Baena-Ariza M, Domínguez-Sánchez I, Lima-Serrano M. Intellectual disability in children and teenagers: Influence on family and family health. Systematic review. Enferm Clin [Internet]. 2018 [citado 15 feb 2021];28(2):89-102. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2017.10.005

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022

Downloads

Download data is not yet available.