Experience of the nursing professional in his relationship with the student during clinical practice
SANUS, Vol 6, N°1_PORTADA
PDF (Español)
PDF
XML (Español)
XML

Keywords

Health Personnel
Health Education
Practical Nursing

How to Cite

1.
Elizalde-Ordoñez H, Ortiz-Dávalos G, Aya-Roa KJ, Rodríguez-Quezada F, Moreno-González MM. Experience of the nursing professional in his relationship with the student during clinical practice. SANUS Rev. Enf. [Internet]. 2021 Sep. 29 [cited 2024 May 12];6(1):e192. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/192

Metrics

Abstract

Introduction: The interaction between the nursing students and the clinical nurses in the practice place influences their learning process, generating possibilities, mental models that will very likely be replicated once the students graduate. Objective: Understand the experience of the nursing professional and their relationship with the student during their medical practice. Methodology: Qualitative phenomenological study using snowball sampling, until reaching data saturation. Data collection throughout non-structured in-depth interviews; the interviews were recorded and literally transcribed for analysis. Results: 19 Nurses participated (4 men and 15 women) which were identified into two categories: currently-around and coexisting with the students. Conclusions: The Nursing professional considered that the students should understand and work in a collaborative manner in order to take advantage of their experience and knowledge, prevent crushing remarks, as well as respect individuality. A Good relationship between the students and clinical nurses could lead to a more beneficial practice.

https://doi.org/10.36789/sanus.vi1.192
PDF (Español)
PDF
XML (Español)
XML

References

Corona L, Fonseca M. Aspectos didácticos acerca de las habilidades como contenido de aprendizaje: Una necesidad impostergable. A MediSur [Internet]. 2009 [Consultado febrero de 2020]; 7 (3): 38-43. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2009000300006&lng=es&tlng=es.

Bousso RS, Merighi MAB, Rolim MA, Riesco MLG, Ângelo M. Estágio curricular em enfermagem: transição de identidade. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2000 [Consultado octubre de 2020]; 34(2):218-25. Disponible em: http://www.ee.usp.br/reeusp/upload/pdf/517.pdf

Ito EE, Takahashi RT. Publicações sobre ensino em enfermagem na revista de enfermagem da Escola de Enfermagem da USP. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2005. [Consultado octubre de 2020]; 39(4):409-16. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v39n4/05.pdf

Macedo K, De Almeida C, Freitas G, Markert W. Enfermero-docente: aspectos interrelacionados con su formación. Enfermería Global [Internet]. 2010 [Consultado febrero de 2020]; 9 (19): 1-15 Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/107291/10 1951 DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.9.2.107291

Santos MFD, Merighi MAB, Muñoz LA. La enfermera clínica y las relaciones con los estudiantes de enfermería: un estudio fenomenológico. Contexto-Enfermagem [Internet] 2010 [Consultado febrero de 2020]; 19(1), 112-119. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072010000100013 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072010000100013

Muñoz LA, Cancino F. Bases epistemológicas de la práctica de enfermería. Rev Chil Cs Méd Biol. 1994; 4(7):31-6.

Merighi MAB. Reflexões sobre a docência de enfermagem em uma Universidade Pública. Rev Esc Enferm USP. 1998; 32(1):80-3.

García E, García A, Reyes J. Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai [Internet]. 2014 [Consultado febrero de 2020]; 10(5): 279-290. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134019.pdf

Valenzuela S. La práctica de enfermería como foco de reflexión. Aquichan [Internet]. 2016 [Consultado febrero de 2020]; 16(4), 415-417.Disponible en: https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/7175/4470 DOI: 10.5294/aqui.2016.16.4.1

Pinzón D. Distancias entre la teoría y la práctica en el desarrollo profesional de enfermería. Unimilitar [Internet]. 2017 [Consultado febrero de 2020]; 1-30. Disponible en: http://hdl.handle.net/10654/17088

Bonasa M. Factores de riesgo y factores de protección para garantizar el bienestar psicológico y su calidad de vida laboral. Universidad Rovira i Virgili [Internet]. 2016 [Consultado febrero de 2020]; 90-99. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/399566/TESI.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Uriarte S, Ponce G, Bernal, M. Vivencias cotidianas en espacios clínicos del estudiante de enfermería. Enf. Universitaria [Internet]. 2016 [Consultado febrero de 2020]; 13 (3): 171-177. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2016.07.002

Hidalgo J, Cárdenas M, Rodríguez S. El tutor clínico. Una mirada de los estudiantes de Licenciatura de Enfermería y Obstetricia. Elsevier [Internet]. 2013 [Consultado febrero de 2020]; 10 (3): Recuperado de: https://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-universitaria-400-articulo-el-tutor-clinico-una-mirada-S1665706313726344 DOI:10.1016/S1665-7063(13)72634-4

Vialart N, Medina I, Gavilondo X. La cultura profesional del docente de enfermería: Preparación ante las tecnologías informáticas. Rev. Cubana de Enf. [Internet]. 2018 [Consultado febrero de 2020]; 34(2) . Disponible en: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1556/359

Rivera L. Saber y experiencia de el /la estudiante de enfermería en sus prácticas de cuidado. Universidad de Barcelona [Internet]. 2013 [Consultado febrero de 2020]; 50-58. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/132808

Vera M, Cornejo R, Rivas L, Calizaya J, Zamora O, García J. Significado de los valores profesionales en docentes y estudiantes de enfermería, UNMSM – 2014. Anales de la Facultad de Medicina [Internet]. 2014 .[ Consultado febrero de 2020]; 77(3): 225-229. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15381/anales.v77i3.12404

Moreno M, Prado E, García D. Percepción de los estudiantes de enfermeria sobre el ambiente de aprendizaje durante sus prácticas Clínicas. Rev. cuid [Internet]. 2013 [ Consultado febrero de 2020]; 4(1):444-449. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/cuid/v4n1/v4n1a03.pdf

Zavala J. La noción general de persona. El origen, historia del concepto y la noción de persona en grupos indígenas de México. Rev. de Hum: Tec. Monterrey [Internet]. 2010 [Consultado febrero de 2020]; 27 (28): 293-318. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/384/38421211013.pdf

González R. La relación equipo de salud-paciente-familiar. Rev cubana de SP [Internet]. 2006 [Consultado febrero de 2020]; 32(3) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000300011&lng=es&tlng=es.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021

Downloads

Download data is not yet available.