Abstract
Introduction: Mental disorders among the population have become a health issue. In adolescents the presence of anxiety stands out and this presents a pathological state that can cause physical, psychological, and behavioral dysfunction affecting various areas of life. Objective: Identify the mental and somatic symptoms of anxiety in adolescents enrolled in secondary schools; determine the intensity of the anxiety and the variance of such by age and gender, and identify the connection between anxiety and age. Methodology: This correlation study took place within a sample of 312 adolescents, secondary school students in the state of Puebla, ages 11 to 16; stratified random sampling was performed by grade and school group; the Hamilton Anxiety Scale was used, the study adhered to General Health Law, and the privacy and confidentiality of the information was protected. For statistical analysis the Chi-Square Test and Spearman correlation were applied. Results: The majority of adolescents revealed mental symptoms such as difficulty concentrating (57.5%) and somatic such as sensations of heat and coldness (52.8%) over the last month and seven days; more than 40% of the adolescents exhibit moderate/severe anxiety, however, no significant statistical difference was found due to age and gender, nor there was a connection between anxiety and age (p >.05). Conclusions: The adolescents show mental and somatic symptoms of anxiety from early ages that can generate disorders in different areas and stages of life; it is necessary to perform nursing interventions to prevent complications.
References
Cárdenas EM, Feria M, Palacios L, De la Peña F. Guía Clínica para los trastornos de Ansiedad en Niños y Adolescentes. Instituto Nacional de Psiquiatría. (Serie: Guías Clínicas para la Atención de Trastornos Mentales). 2010. México. [Citado 18 febrero 2018]; Disponible a partir de: http://inprfcd.gob.mx/guiasclinicas/trastornos_de_ansiedad.pdf
Mardomingo MJ. Trastornos de ansiedad en el adolescente. Pediatr Integral. 2005 [Citado 18 febrero 2018]; 9(2): 125-134. Disponible a partir de: https://faros.hsjdbcn.org/adjuntos/336.1-Trastornos_ansiedad_adolescente(1).pdf
Gorosabel J. Estudio de los síntomas somáticos asociados a los trastornos depresivos y de ansiedad en una población de atención primaria. [Tesis doctoral]. España: Universidad Autónoma de Madrid; 2013 [Citado 23 marzo 2018]; Disponible a partir de: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/14125/66216_gorosabel%20rebolleda%20jesus.pdf?sequence=1
Asociación Americana de Psiquiatría [APA]. Guía de consulta de los criterios diagnósticos de DSM 5. 2013. Arlington, V.A., Asociación Americana de Psiquiatría. [Citado 24 marzo 2018]; Disponible a partir de: http://www.psicoaragon.es/wp-content/uploads/2017/06/DSM-5.pdf
Bendini S. ¿Qué es la ansiedad? Salud Mental. 2013;14(2): 113-21.
Martínez M. M.C., García F. J. M., Cándido J.I. Relaciones entre ansiedad escolar, ansiedad rasgo, ansiedad estado y depresión en una muestra de adolescentes españoles. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 2013 [Citado 9 abril 2018]; 1(13): 47-64. Disponible a partir de: https://www.ijpsy.com/volumen13/num1/346/relaciones-entre-ansiedad-escolar-ansiedad-ES.pdf
Secretaría de Salud. Guía de Práctica Clínica Diagnóstico y Tratamiento de los Trastornos de Ansiedad en el Adulto. 2010 [Citado 9 abril 2018]; México. Disponible a partir dehttp://www.cenetec.salud.gob.mx/descargas/gpc/CatalogoMaestro/392_IMSS_10_Ansiedad/EyR_IMSS_392_10.pdf
Shorter E. A historical dictionary of psychiatry. Oxford University Press. 2005. New York. 338 p.
Orgilés M, Méndez X, Espada JP, Carballo JL, Piqueras JA. Síntomas de trastornos de ansiedad en niños y adolescentes: diferencias en función de la edad y el sexo en una muestra comunitaria. Rev Psiquiatr Salud Ment
(Barc.). 2012 [Citado 8 mayo 2018]; (2):115-20. Disponible a partir de: file:///C:/Users/150005990/Downloads/S1888989112000237_S300_es.pdf
Benjet C, Borges G, Medina-Mora ME, Méndez E, Fleiz C, Rojas E, Cruz A. Diferencias de sexo en la prevalencia y severidad de trastornos psiquiátricos en adolescentes de la Ciudad de México. Salud Mental. 2009 [Citado 9 mayo 2018]; 32(2): 155-63. Disponible a partir de: http://www.redalyc.org/pdf/582/58212275008.pdf
Jiménez-López LM, Jurado CS. Ansiedad social consumo riesgoso de alcohol en adolescentes mexicanos. Journal of Behavior, Healt & Social Issues. 2014 [Citado 14 mayo 2018]; 1(6): 37-50. Disponible a partir de: http://www.scielo.org.mx/pdf/jbhsi/v6n1/v6n1a3.pdf
Ramírez-Osorio P, Hernández-Mendoza E. Resiliencia familiar, depresión y ansiedad en adolescentes en situación de pobreza. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2012 [Citado 25 mayo 2018]; 20(2): 63-70. Disponible a partir de: http://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2012/eim122b.pdf
Secretaría de Salud. Intervenciones de enfermería para la detección oportuna y control de los trastornos de
ansiedad en niños y adolescentes. Resumen de Evidencias y Recomendaciones: Guía de Práctica clínica de enfermería. México: CENETEC; 2017. [Citado 26 mayo 2018]. Disponible a partir de http://www.cenetec.salud.gob.mx/contenidos/gpc/catalogoMaestroGPC.html#
Fuentes CRM, Simón SMJ, Garrido AM, Serrano PMD, Larrañaga RME, Yubero JS. Síntomas psicosomáticos como expresión del deterioro de la calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes. Aten Primaria. 2017 [Citado 26 mayo 2018]; 1-7. Disponible a partir de: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.06.009
Secretaría de Salud. Ley general de salud en materia de investigación. México. SS; 2015 [Citado 26 mayo 2018]. Disponible a partir de: www.salud.gob.mx/unidades/cdi/nom/compi/rlgsmis.ht
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018