Enterprising characteristics in nursing students
SANUS, Vol 3, N°5_PORTADA
PDF (Español)

Keywords

Professional education
Nursing students
Nursing

How to Cite

1.
Páramo-Gutierrez GL, Pérez-Monjarás JD, Trejo-Pitayo E, Álvarez-Aguirre A. Enterprising characteristics in nursing students. SANUS Rev. Enf. [Internet]. 2019 Aug. 11 [cited 2024 May 18];3(5):19-23. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/88

Metrics

Abstract

Introduction: Enterprising is the individual behavior that tends to the challenge, to create new conditions and improve existing realities, aiming at the pursuit of an independent career in the future. Objective: To know the enterprising characteristics of nursing students. Methodology: Descriptive transversal study, involving 188 nursing students from a Higher Education Institution in Guanajuato, Mexico, available at the time of the data collection, who responded to the Enterprising Attitude Scale, for the data analysis descriptive statistics was obtained, we had the informed consent from the participants. Results: 77.1% were women, with an age range between 18 to 26 years old, 50.5% reported having work experience. In relation to enterprising characteristics, 36.2% refer to aim for excellence in everything they do, 64.5% consider that everything is possible if they believe they can do it, 68.6% always try to learn from their own mistakes, 37.8% are able to imagine how things can be done to work. Conclusion: The results show the enterprising characteristics of the participants in which stand out to have confidence in their projects, excellence in everything they do, among others. For this reason, this study gives indications of the emphasis on the formation that nursing professionals oriented to enterprising should have, to favor an autonomous practice.

https://doi.org/10.36789/sanus.vi5.88
PDF (Español)

References

Sánchez-Cañizares SM, Rodríguez-Gutiérrez P. Fomento del emprendimiento universitario mediante la innovación docente en la asignatura Creación de Empresas. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI). 2015;4(1):41-50.

Hernández Ruíz KE, González Tamayo LA, Herrera Avilés M. Emprendimiento universitario: generalidades y primeros resultados del taller de sensibilización para profesores sobre espíritu emprendedor [Internet]. Monterry: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey; 2015 [Citado 26 Febrero 2018]. 86 p. Disponible en: https://www.editorialdigitaltec.com/materialadicional/emprendimientouniversitario.pdf

Juliá JF. Tribuna de opinión: Empoderamiento y universidad. Una referencia al caso de España y a la UPV. REVESCO: Revista de Estudios Cooperativos. 2014;113(1):7-27.

Guerrero M, Urbano D, Ramos AR, Ruiz-Navarro J, Neira I, Fernández-Laviada A. Observatorio de Emprendimiento Universitario en España [Internet]. Madrid: Crue Universidades Españolas-RedEmprendia-CISE; 2016 [Citado 27 Febrero 2018]. 116 p. Disponible en: https://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Observatorio%20de%20Emprendimiento%20Universitario/20161201_Observatorio%20de%20Emprendimiento%20Universitario_informe_web.pdf

Soria-Barreto K, Zuniga-Jara S, Ruiz-Campo, S. Educación e Intención Emprendedora en Estudiantes Universitarios: Un Caso de Estudio. Formación universitaria. 2016;9(1):25-34.

Mussons-Torras M, Tarrats-PonsE. Modelo de credibilidad emprendedora en los estudiantes de enfermería y fisioterapia. Enfermería Global. 2018;49(1):294-308.

Durán-Aponte E, Arias-Gómez D. Intención emprendedora en estudiantes universitarios: integración de factores cognitivos y socio-personales. Revista Colombiana de Ciencias Sociales. 2015;6(2):320-340.

Ferreira JJ, Raposo ML, Rodrigues RG, Dinis A, Do Paço A. A model of entrepreneurial intention: An application of the psychological and behavioral approaches. Journal of Small Business and Enterprise Development. 2012;19(3):424-40.

Valencia Arias JA, Montoya Restrepo I, Montoya Restrepo A. Factores explicativos de las intenciones emprendedoras en estudiantes universitarios. Espacios. 2015;36(5):7.

Erdmann AL, Stein Backes D, Alves A, Albino AT, Farias F,

Guerini IC, et al. Formación de emprendedores en enfermería: promover capacidades y aptitudes sociopolíticas. Enfermería Global. 2009;16:1-9.

Backes DS, Zamberlan C, Colomé J, Souza MT, Marchiori MT, Erdmann AL, et al. Interatividade sistêmica entre os conceitos interdependentes de cuidado de enfermagem. Aquichan. 2016;16(1):24-31.

Novillo Maldonado EF, Sarmiento Chugcho CB, Ollague Valarezco JK, Ramón Ramón DI. Análisis de Actitud Emprendedora en Estudiantes Universitarios: una Perspectiva de Género. INNOVA Research Journal. 2017;2(8):56-63.

Arenas Montaño G, Mori FMLV. Una nueva mirada del trabajo profesional de la Licenciada Enfermera. Revista Médica Electrónica Postales Médicos [Internet]. 2015 [Citado 28 Febrero 2018];6(1):1-7. Disponible: https://www.revista-portalesmedicos.com/revista-medica/trabajo-licenciada-enfermera/

Roth E, Lacoa D. Análisis psicológico del emprendimiento en estudiantes universitarios: medición, relaciones y predicción. Ajayu, 2009;7(1):2-38.

Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. Diario Oficial de la Federación, (1984).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018

Downloads

Download data is not yet available.