Abstract
Introduction: Disorders affecting mental health are considered a public health problem. During their education, one out of four students experience academic stress. Furthermore, anxiety is one of the main mental disorders that generates loss of years in life due to disability, since it could prevent the acquisition and development of academic skills in students. Objective: Determine the relationship between the level of academic stress and anxiety in students of specialized nursing courses. Methodology: Descriptive correlational study, with non-probabilistic census sampling on a sample of 69 students, including nurses enrolled in specialized courses, excluding those who were not present during the interview. The information was collected through a sociodemographic chart, stress assessment scale in nursing students and Beck's anxiety inventory. Data were analyzed with descriptive statistics through frequencies, percentages, measures of central tendency and dispersion and non-parametric inferential Kruskal-Wallis, U Mant-Whiney, Chi square, Kendall's Tau b and Spearman correlation. The study complied with provisions set forth by Mexico General Health Law. Results: 50.7% students showed moderate stress, and 71.0% moderate anxiety. A significant statistical association was found between stress according to specialization courses, stressors, type of student and anxiety with stressor factors. The association of stress with anxiety showed a positive and significant moderate statistical correlation. Conclusion: Levels of stress and anxiety were higher than international reports; statistical association between stress and anxiety was demonstrated.
References
Organización Mundial de la Salud (OMS). Estrés. Who.int [Internet]. 2023 [citado 25 feb 2023]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/stress
Córdova-Sotomayor DA, Santa María-Carlos FB. Factores asociados al estrés en estudiantes de odontología de una universidad peruana. Rev Estomatol Herediana [Internet]. 2018 [citado 20 mar 2021];28(4):252-258. Disponible en: https://doi.org/10.20453/reh.v28i4.3429" https://doi.org/10.20453/reh.v28i4.3429
American Psychiatric Association. Comprendiendo el estrés crónico [Internet]. Washington: APS; 2013 [citado 20 mar 2021]. Disponible en: https://www.apa.org/topics/stress/estres-cronico
Organización Panamericana de la Salud. La carga de los trastornos mentales en la región de las Américas [Internet]. Washington: OPS; 2018 [citado 20 mar 2021]. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/49578/9789275320280_spa.pdf?sequence=9
Chávez-Parillo JR, Peralta-Gómez RY. Estrés académico y autoestima en estudiantes de enfermería, Arequipa-Perú. Revista de Ciencias Sociales [Internet]. 2019 [citado 17 nov 2022];25(1):384-397. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28065583029/28065583029.pdf
Peña-Torbay G, Cañoto-Rodríguez Y. Introducción a la psicología general. Venezuela: Ediciones AB; 2018.
Herrera-Covarrubias D, Coria-Avila G, Muñoz-Zavaleta DA, Graillet-Mora O, Aranda-Abreu GE, Rojas-Durán F, et al. Impacto del estrés psicosocial en la salud. Revista Neurobiología [Internet]. 2017 [citado 15 abr 2021];8(17):220-617. Disponible en: https://www.uv.mx/eneurobiologia/vols/2017/17/Herrera/Herrera-Covarrubias-8(17)220617.pdf
Sociedad Española para el Estudio de la Ansiedad y el Estrés. La naturaleza de los trastornos de ansiedad [Internet]. España: SEEAE; 2018 [citado 15 abr 2021]. Disponible en: https://webs.ucm.es/info/seas/ta/introduc.htm.
American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. 5ta ed. Madrid: Editorial Editorial Médica Panamericana; 2018. p.185.
Castillo-Pimienta C, Chacón-de la Cruz T, Díaz-Véliz G. Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación educ med [Internet]. 2016 [citado 15 abr 2021];5(20):230-237. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.03.001
Ruvalcaba-Palacios G, Galván-Guerra A, Ávila-Sansores GM, Gómez-Aguila P. Ansiedad, depresión y actividad autonómica en estudiantes de enfermería, en el estado de Guanajuato, México. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social [Internet]. 2020 [citado 15 may 2021];6(1):81-103 Disponible en: https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.1.2020.212.81-103
Llorente-Pérez YJ, Herrera-Herrera JL, Hernández-Galvis DY, Padilla-Gómez M, Padilla-Choperena CI. Estrés académico en estudiantes de un programa de Enfermería – Montería 2019. Rev Cuid [Internet]. 2019 [citado 15 may 2021];11(3):e1108. Disponible en: https://doi.org/10.15649/cuidarte.1108
Costa-Siqueira AL, Marques-Da Silva R, Cameiro-Mussi F, Serrano PM, Da Silva-Graziano E, De Melo-Batista K. Short version of the “instrument for assessment of stress in nursing students” in the Brazilian reality. Rev latinoam enferm [Internet]. 2017 [citado 10 ene 2021];25:1-8. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2071.2976
Ribeiro FM, Mussi FC, Pires CG, Silva RM, Macedo TT, Santos CA. Stress level among undergraduate nursing students related to the training phase and sociodemographic factors. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2020 [citado 18 nov 2022];28:e3209. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3036.3209.
Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. J consult clin psychol [Internet]. 1988 [citado 20 ene 2021];56(6), 893-897. Disponible en: https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.6.893
Padrós-Blázquez F, Montoya-Pérez KS, Bravo-Calderón MA, Martínez-Medina MP. Propiedades psicométricas del Inventario de Ansiedad de Beck (BAI, Beck Anxiety Inventory) en población general de México. Ansiedad y Estrés [Internet]. 2020 [citado 20 sep 2021];26(2-3):181-187. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.anyes.2020.08.002
Talavera JO, Rivas-Ruiz R. Pertinencia de la prueba estadística. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2011 [citado 20 sep 2021];49(4):401-405. Disponible en http://revistamedica.imss.gob.mx/es/system/files/recurso_diverso/rm-recop-caic-01-rm2011-4-11-iv.pdf
Secretaría de Salud. Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. Ciudad de México: Diario Oficial de la Federación [Internet]. SS; 2014 [citado 01 oct 2021]. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf
Organización Mundial de Salud. Salud Mental del adolescente [Internet]. Ginebra: OMS; 2021 [citado 10 oct 2021]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Tijerina-González LZ, González-Guevara E, Gómez-Nava M, Cisneros-Estala MA, Rodríguez-García KY, Ramos-Peña EG. Depresión, ansiedad y estrés en estudiantes de nuevo ingreso a la educación superior. Revista de Salud Pública y Nutrición [Internet]. 2018 [citado 01 nov 2021];17(4):41-47. Disponible en: https://doi.org/10.29105/respyn17.4-5
Mendez-Mamani JC, Arevalo-Marcos RA. Estrés y ansiedad en estudiantes universitarios de enfermería durante la enseñanza en la pandemia de Covid-19. Ciencia Latina [Internet]. 2022 [citado 30 nov 2022];6(5):4166-4167. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3386
Castillo-Ávila IY, Barrios-Cantillo A, Alvis-Estrada LR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo [Internet]. 2018 [citado 01 nov 2021];20(2). Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/IE/20-2%20(2018-II)/145256681002/
Estrada-Araoz EG, Mamani-Roque M, Gallegos-Ramos NA, Mamani-Uchasara HJ, Zuluaga-Araoz MC. Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del Covid-19. Arch Venez Farmacol Ter [Internet]. 2021 [citado 01 nov 2021];40(1):88-93. Disponible en: http://doi.org/10.5281/zenodo.4675923
Mosqueira-Soto C, Poblete-Troncoso M. Relación entre el nivel de ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Enferm Univ [Internet.] 2020 [citado 25 nov 2021];17(4):437-448. Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.4.1053
Pozos-Radillo BE, Preciado-Serrano ML, Plascencia-Campos AR, Aguilera-Velasco MA, Acosta-Fernández, M. Ansiedad rasgo-estado, estrés académico y estilos de afrontamiento en estudiantes de enfermería en México. Index Enferm [Internet]. 2021 [citado 25 nov 2021];30(1-2):134-138. Disponible en: http://ciberindex.com/c/ie/e12852
Oliván-Blázquez B, Boira-Sarto S, López-del Hoyo Y. Estrés y otros factores psicológicos asociados en estudiantes de fisioterapia. Fisioterapia [Internet]. 2011 [citado 28 nov 2021];33(1):19-24. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ft.2010.12.002
Ali-Ahmed S, Çerkez Y. El impacto de la ansiedad, la depresión y el estrés en la estabilidad emocional entre los estudiantes universitarios desde el punto de vista educativo. Propósitos y Representaciones [Internet]. 2020 [citado 28 nov 2021];8(3):e520. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.520
Bermudez VE. Ansiedad, depresión, estrés y autoestima en la adolescencia. Relación, implicaciones y consecuencias en la educación privada. Cuestiones Pedagógicas [Internet]. 2017 [citado 28 nov 2021];(26):37–52. Disponible en: https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/5351
Fonseca JR, Calache AL, Santos MR, Silva RM, Moretto SA. Association of stress factors and depressive symptoms with the academic performance of nursing students. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2019 [citado 28 nov 2021];53:03530. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/S1980-220X2018030403530
Trunce MS, Villarroel QG, Arntz VJ, Muñoz MS, Werner CK. Niveles de depresión, ansiedad, estrés y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Investigación educ. médica [Internet]. 2020 [citado 28 nov 2021];9(36):8-16. Disponible en: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20229.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023