La evaluación de los aprendizajes en la enseñanza clínica de la enfermería.
SANUS, Vol 1, N°1_PORTADA
PDF (Español)

Keywords

Evaluation
Clinical practice
Teaching
Student nurse
Nursing teacher

How to Cite

1.
Tinajero-González RM, Salazar-Ruibal RE. La evaluación de los aprendizajes en la enseñanza clínica de la enfermería. SANUS Rev. Enf. [Internet]. 2019 Aug. 11 [cited 2024 May 16];1(1):42-7. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/57

Metrics

Abstract

This article discusses the ways of evaluation by the teaching staff in the field of clinical practice in nursing, and the teacher is the one who develops strategies of teaching - as needed basis, to guide students to make their own learning for development of a professional future. It aims to see in a general way the process of learning assessment in clinical practice that made teachers summarized in three categories: academic performance of students, evaluation of products (results of teaching), and search standardizable attributes or traits, these methods are adapted according to the clinical area where the student develops. It can be an excellent professional without being therefore an excellent teacher and therefore no longer be an excellent evaluator that considers three main causes of errors in the evaluation process: Insufficient information halo effect, or tendency to establish categories and stereotypes error generosity, giving them a preamble to a hazard assessment invalid and unreliable bringing consequences of psychological, physical and social environment for nursing students.

https://doi.org/10.36789/sanus.vi1.57
PDF (Español)

References

Bettancourt L, Muñoz LA, Merighi MAB, dos Santos MF. El docente de enfermería en los campos de práctica clínica: un enfoque fenomenológico. 2011.

Lifshitz A. IV. La enseñanza de la competencia clínica. Gaceta médica de México. 2004;140(3):312-3.

Casanova MA. Manual de evaluación educativa: La muralla; 2002.

CastaÑeda Figueiras S. Evaluacion Del Aprendizaje en El Nivel Universitario. Elaboracion: UNAM; 2006.

Canalejas Pérez M, Martínez Martín M, Pineda Ginés M, Vera Cortés ML, Soto González M, Martín Marino Á, et al. Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería. Educación médica. 2005;8(2):33-40.

Falcó Pegueroles A. La nueva formación de profesionales: sobre la competencia profesional y la competencia del estudiante de enfermería. Educación médica. 2004;7(1):42-5.

McClelland KA. Self-conception and life satisfaction: Integrating aged subculture and activity theory. Journal of Gerontology. 1982;37(6):723-32.

Ayala-Valenzuela R, Torres-Andrade M. Didáctica de la enseñanza: prácticas ejemplares en el sector salud. Educación Médica Superior. 2007;21(2):0-.

Quiles ÁS, Riera JRM. Nuevo enfoque en el proceso de enseñanza-aprendizaje para la interrelación de conocimientos y formación de clínica/comunitaria. Investigación y educación en enfermería. 2008; 26(2):150-9.

Hofstätter PR. Introducción a la psicología social: Luis Miracle; 1966.

Crespo Knopfler S, González Velázquez MS, Agama Sarabia A. Percepción de los alumnos de enfermería sobre los factores que inciden en su aprendizaje clínico. Vertientes Revista Especializada en Ciencias de la Salud.14

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019

Downloads

Download data is not yet available.