Self-Efficacy of family caregivers for children with autism spectrum disorders: integrative review
SANUS, Vol 3, N°7_PORTADA
PDF (Español)
PDF

Keywords

Self-efficacy
Caregivers
Child
Autism spectrum disorder
Autistic disorder
Nursing

How to Cite

1.
Ramírez-Ochoa J, Orellana-Yáñez A. Self-Efficacy of family caregivers for children with autism spectrum disorders: integrative review. SANUS Rev. Enf. [Internet]. 2019 Aug. 11 [cited 2024 May 17];3(7):24-39. Available from: https://sanus.unison.mx/index.php/Sanus/article/view/99

Metrics

Abstract

Introduction: Autistic spectrum disorders in children have a negative effect on their caregivers where the understanding of parental thoughts, such as the perception of self-efficacy, could affect the care provided. Objective: Identifying how the perception of self-efficacy of the family caregiver of a child with autism spectrum disorder modifies the care provided. Methods: Integrative review performed within four databases using the keywords: caregivers, self-efficacy and child, with Boolean AND; filters by year and language were used. Results: 41 articles were selected, which after reviewing and verifying compliance with inclusion and exclusion criteria left us 7 articles to work with that made reference to family caregivers of children with autistic spectrum disorder and their perception of self-efficacy. Conclusions: The family caregiver should be considered an essential component of the care system, where strengthening perceptions of self-efficacy allows them to feel capable and empowered in their role, favoring coping skills and the acquisition of tools to implement care.

https://doi.org/10.36789/sanus.vi7.99
PDF (Español)
PDF

References

Organización mundial de la Salud. Trastorno del espectro autista [Internet]. Ginebra, Suiza, 2017. [Citado 31 de Ago, 2018] Disponible en: http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrumdisorders

Centros para el control y la prevención de enfermedades. Trastornos del espectro autista (TEA) [Internet]. Druid Hills, Estados Unidos, 2016. [Citado 31 de Ago, 2018] Disponible en: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/autism/index.html

Ministerio de Salud. Guía de práctica clínica: Detección y diagnóstico oportuno de los trastornos del espectro autista. [Internet]. Santiago, Chile 2011. [Citado 18 de Dic, 2016] Disponible en: http://web.minsal.cl/portal/url/item/bd81e3a09ab6c3cee040010164012ac2.pdf

Ministerio de Salud, Gobierno de Chile. Programa nacional de salud de la infancia con enfoque integral [Internet]. Santiago, Chile 2013. [Citado 31 de Ago, 2018] Disponible en: https://diprece.minsal.cl/wrdprss_minsal/wp-content/uploads/2015/10/2013_ProgramaNacional-de-Salud-de-la-infancia-con-enfoque-integral.pdf

Ministerio de Salud, Gobierno de Chile. Norma Técnica para la supervisión de niños y niñas de 0 a 9 años en la Atención Primaria de Salud: Programa Nacional de Salud de la Infancia. Santiago, Chile 2014. [Citado 31 de Ago, 2018] Disponible en: http://www.minsal.cl/sites/default/files/files/2014_Norma%20T%C3%A9cnica%20para%20la%20supervisi%C3%B3n%20de%20ni%C3%B1os%20y%20ni%C3%B1as%20de%200%20a%209%20en%20APS_web(1).pdf

Flores J, Lizama M, Rodriguez N, Ávalos M, Galanti M, Barja S, et al. Modelo de atención y clasificación de niños y adolescentes con necesidades especiales de atención en salud-NANEAS: Recomendaciones del comité NANEAS de la Sociedad Chilena de Pediatría. Rev Chil Pediatr.2016; 87 (3): 224-32.

Organización Mundial de la Salud. Trastorno del espectro autista. Nota descriptiva. [Internet] enero de 2016. [Citado 19 de diciembre, 2016] Disponible en: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/autismspectrum-disorders/es/

Organización Mundial de la Salud. Preguntas y respuestas sobre los trastornos del espectro autista. Reportajes. Archivo de preguntas y respuestas. [Internet] abril 2016. [Citado 18 de diciembre, 2016] Disponible en: http://www.who.int/features/qa/85/es/

Karst J, Van Hecke A. Parent and Family Impact of Autism Spectrum Disorders: A Review and Proposed Model for Intervention Evaluation. Clin Child Fam Psychol Rev [Internet] 2012; 15(3):247–77. [Citado 24 de diciembre, 2016] Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10567-012-0119-6

Brockman M, Hussain K, Sanchez B, Vueltas B. Managing Child Behavior Problems in Children with Autism Spectrum Disorders: Utilizing Structural and

Solution Focused Therapy with Primary Caregivers. Am J Fam Ther [Internet]. 2016; 44(1): 1-10. [Citado 10 deSeptiembre, 2018] Disponible en: http://www.tandfonline. com/doi/full/10.1080/01926187.2015.1099414

Bandura A. Comments on the crusade against the causal efficacy of human thought. J Behav Ther Exp Psychiatry. [Internet]. 1995. [Citado 10 de mayo,

26(3):179-190. Disponible en: https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1995JBTEP.pdf

Tabaquim M, Vieira R, Razera A y Ciasca S. Autoeficácia de cuidadores de crianças com o transtorno do espectro autista. Revista Psicopedagogia, [Internet]. 2015. [Citado 26 de Ago, 2018]; 32 (99): 285-92. de Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010384862015000300002&lng=pt&tlng=pt.

Sakraida T. Nola J. Pender: Modelo de promoción de la salud. En: Raile M. Modelos y teorías en enfermería. Octava edición. Ediciones Elsevier. 2015; Unidad IV, cap 21: 385-404.

Orellana A, Paravic T. Enfermería basada en evidencia: barreras y estrategias para su implementación. Ciencia y Enfermería. [Versión impresa]. 2016; 13(1): 17-24.

Shahida S, Sumaira S. Factors Associated with Stress Among Parents of Children with Autism. J Coll Physicians Surg Pak. [Internet]. 2014; 25 (10): 752-6. [Citado 13 deenero, 2017] Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26454393

Ji B, Sun M, Yi R, Tang S. Multidisciplinary ParentEducation for Caregivers of Children with Autism Spectrum Disorders. Arch Psychiatr Nurs. [Internet].2014; 28: 319–26. [Citado 4 de ene, 2017] Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883941714000958?via%3Dihub

Poslawsky I, Naber F, Bakermans M, Daalen E, Engeland H, Ijzendoorn M. Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting adapted to Autism (VIPP-AUTI): A randomized controlled trial. Autism. [Internet]. 2014; 19 (5): 588-603. [Citado 4 de enero, 2017] Disponible en: http://aut.sagepub.com/content/early/2014/06/10/1362361314537124.abstract

Merighi M, De Souza R, Ribeiro A, Ciasca S. Autoeficácia de cuidadores de crianças com o transtorno do espectro autista. Rev. Psicopedag. [Internet]. 2015; 32(99): 285-92. [Citado 24 de diciembre, 2016] Disponibleen: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862015000300002

Zhang W, Yan T, Barriball L, While A, Hong X.Post-traumatic growth in mothers of children with autism: A phenomenological study. Autism [Internet]. 2015; 19(1): 29–37. [Citado 7 de enero, 2017] Disponible en: http://aut.sagepub.com/content/early/2013/11/08/1362361313509732

Luque B, Yañez V, Tabernero C, Cuadrado E. The role of coping strategies and self-efficacy as predictors of life satisfaction in a sample of parents of children with autism spectrum disorder. Psicothema. [Internet].2017; 29(1): 55-60. [Citado 2 de enero, 2018] Disponible en: http://www.psicothema.com/PDF/4363.pdf

Das S, Das B, Nath K, Dutta A, Bora P. Impact of stress, coping, social support, and resilience of families having children with autism: A north east India-bases study. Asian J Psychiatr. [Internet]. 2017; 28:133-9 [Citado 07 de enero, 2018] Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876201817300217?via%3Dihub

Barrera L, Galvis C, Moreno M, Pinto N, Pinzón M, Romero E, Sánchez B. La habilidad de cuidado de los cuidadores familiares de personas con enfermedad crónica: un estudio comparativo de tres unidades académicas de enfermería. Invest. Educ. Enferm.[Internet].2006; 24(1): 36-46. [Citado 20 de enero, 2017] Disponible en: http://web.minsal.cl/portal/url/item/bd81e3a09ab6c3cee040010164012ac2.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018

Downloads

Download data is not yet available.